وبلاگ ها

خلاصه رمان موش ها و آدم ها اثر جان اشتاین بک

رمان موش ها و آدم ها

موش ها و آدم ها

رمان موش ها و آدم ها نوشته جان اشتاین بک است. این کتاب که در سال ۱۹۳۷ منتشر شد، تجربیات جورج میلتون و لنی اسمال، دو کارگر آواره مزرعه‌داری مهاجر را روایت می‌کند، که از جایی به جای دیگر در کالیفرنیا در جستجوی فرصت‌های شغلی جدید در طول رکود بزرگ در ایالات متحده نقل مکان می‌کنند.

 

رمان موش ها و آدم ها

 

توطئه موش ها و مردان

در رمان موش ها و آدم ها دو کارگر مهاجر به نام های لنی و جورج را دنبال می کند. که در دوران رکود به دنبال کار می گردند. و هدفشان خرید مکانی برای خودشان است. که بتوانند مسئولیت زندگی خود را بر عهده بگیرند. لنی باهوش نیست در حالی که جورج باهوش است. آنها در یک مزرعه کار پیدا می کنند و با دیگر دامداران مخلوط می شوند.

درگیری با سرکارگر وجود دارد، یک قلدر خشن که همسر معاشقه اش به دنبال توجه مرد است زن و لنی درگیری تصادفی دارند که کاتالیزور نابودی لنی و جورج در مزرعه است. این به رویای یک مزرعه پایان می دهد و همچنین به لنی پایان می دهد.

 

از شخصیت های موش و مردان

لنی اسمال:

نی بزرگ، قوی و حساس است. اما قادر به درک نحوه رفتار با دیگران نیست و قدرت خود را نمی داند. این منجر به کشتن تصادفی حیوانات خانگی و در نهایت یک فرد می شود. لنی بی گناهی از حیوانات است و اغلب با اصطلاحات حیوانی توصیف می شود.  اگرچه او ممکن است عقلی ساده انگارانه داشته باشد، اما همچنان یک مرد است و دستخوش بسیاری از هوس های زندگی – که بسیاری از آنها ساخته خودش است.

او مستعد از دست دادن کنترل خود است و همراهش، جورج، اغلب درگیر رهایی او از مشکل است. آنها مجبورند به خاطر اقدامات لنی از کار فرار کنند لنی چیزهای نرم مخصوصا خرگوش را دوست دارد. او امیدوار است که روزی او و جورج مزرعه خود را داشته باشند.

 

جورج میلتون:

جورج میلتون کوچک و روشن است. نقطه مقابل لنی اگرچه او اغلب لنی را از دردسر نجات می دهد. اما در نهایت نمی تواند لنی را از اقدامات خود نجات دهد.

 

آب نبات:

آب نبات دست پیری در مزرعه است که نگران این است که برای رئیس بی فایده به نظر برسد و از کار برکنار شود آب نبات آماده است تا پس انداز زندگی خود را بگذارد و با آنها وارد کار شود پیرمرد پشیمان است از اینکه یکی از دستان دامداری از اینکه سگ پیرش را از بدبختی بیرون می آورد، صحبت می کند.

 

کرلی:

کرلی سرکارگر یک مزرعه و پسر صاحب آن است. او قد کوچکی دارد. اما جنگیدن را بلد است او دائما نگران است که همسرش در کنار مردان باشد و با او بد رفتار کند.

 

همسر کرلی:

همسر کرلی یک نیروی مخرب در داستان است. او آرزو داشت که یک حرفه هالیوودی داشته باشد او از ازدواج خود با کرلی ناراضی است. زیرا فقط برای دور شدن از خانواده محدود کننده اش با او ازدواج کرد او با دستان دامداری معاشقه می کند. و خطرناک محسوب می شود مهربانی او با لنی منجر به فاجعه می شود.

 

کلاهبرداران:

کروکس یک کارگر آمریکایی آفریقایی تبار است که در مکان های جداگانه ای از سفیدپوستان نگهداری می شود او از این کار ناراحت است و وقتی لنی به اتاقش می آید، کروکس او را رد می کند او معتقد است که اگر نتواند به جایی که سفیدها هستند برود، آنها حق ندارند به اتاق او بیایند کروکس در دیدگاه های خود احساس برابری می کند اما بعداً لنی را می پذیرد.

 

تجزیه و تحلیل رمان موش ها و آدم ها

جان اشتاین بک کتاب موش ها و انسان ها را بر اساس سخنان برنز نوشت “مردان و موش ها هرگز نمی توانند رویاهای خود را محقق کنند” این کتاب حاوی احساسات شدید حسی، فقر، معصومیت، پاکی و دوستی است در عین حال، او بر نژادپرستی در کالیفرنیای دهه ۱۹۳۰ تأکید می کند در این کتاب نیز مانند دیگر کتاب های جان اشتاین بک از تجربیات خود بهره برده است.

او به آدم‌های کوچک با رویاهای کوچکشان و مشکلاتی که در مسیر رسیدن به آن رویاها داشتند توضیح می‌دهد و اینکه چگونه هرگز نمی‌توانند آنطور که می‌خواهند زندگی کنند به‌عنوان خلاصه‌ای از موش‌ها و مردان، می‌توان گفت که دقیقا شبیه به “آدم تا زمانی که تصور می کند زندگی می کند”.

 

کلام اخر

توضیحات نویسنده مثل همیشه ساده و تاثیرگذار است این اثر زیبایی است که همه افراد در هر سنی می توانند آن را به راحتی بخوانند و از آن معنا بگیرند برای برخی از مردم از یک دوستی عالی می گوید و برای برخی از مردی می گوید که سعی می کند باری را که از دوش اوست خلاص شود تا زندگی خودش را بگذراند.

در رمان موش ها و آدم ها ناامیدی را دیدم، تعهدی که از ناامیدی ناشی می شود و اینکه چگونه یک فرد می تواند با وجود همه چیز، شخص دیگری را دوست داشته باشد این به شما بستگی دارد که بخوانید و تفسیر کنید، اما من می‌توانم بگویم رمان موش ها و آدم ها یک کلاسیک ارزشمند است که باید خوانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *