وبلاگ ها

داستایوفسکی کیست و چه آثاری دارد؟

داستایوفسکی کیست و چه آثاری دارد؟

شکی نیست که نام فئودور داستایوفسکی به عنوان نویسنده انگیزه بزرگی برای انتخاب این کتاب برای مطالعه است. آثار زیادی از این نویسنده روسی به جا مانده است که بسیاری از آنها جزو بهترین آثار ادبی جهان هستند. در این یادداشت سعی کرده ایم بهترین کتاب های داستایوفسکی را معرفی کنیم.

 

داستایوفسکی

 

یادداشت هایی در مورد آثار داستایوفسکی

آنچه در داستان ها و رمان های داستایوفسکی بیشتر مشهود است به نظر او اهمیت اخلاق است. بسیاری از داستان هایی که او خلق کرد بر اساس همین اصل و اهمیت آن است.

وی اخلاق را چیزی دانسته که وابسته به شرایط موجود نیست و آنچه اخلاقی است. در همه شرایط اخلاقی می ماند و ذات آن مشروط نیست. به نظر داستایوفسکی این اصل انسان را از انجام کارهای زیاد باز می دارد. و او را در تحمل مشکلات صبور می کند.

 

بررسی عمیق آثار داستایوفسکی

نکته دیگری که در رمان های داستایوفسکی به چشم می خورد توجه به جنبه روانی داستان و گاه اشاره به برخی اختلالات روانی و برخورد شخصیت ها بر اساس این شناخت است. این نه تنها توانایی او را در دستکاری شخصیت‌های مختلف تأیید می‌کند. شخصیت‌هایی که در دل داستان‌ها خلق می‌شوند.

و حرکات، رفتار و عکس‌العمل‌های آن‌ها به رویدادهایی که رخ می‌دهند. باورپذیر می‌کند این امر به ویژه در مورد بهترین کتاب های داستایوفسکی که در مورد آنها بحث خواهیم کرد صادق است.

 

نگاه داستایوفسکی به فلسفه

داستایوفسکی در آثار خود مواردی چون دین، امید، عشق، نفرت و را نیز توصیف می کند. او گاه نگاهی داستان گونه به فلسفه این موضوعات دارد. و گاه شخصیت ها را در حیطه ارزیابی و تأمل در این موضوعات در مواجهه با حوادث مختلف قرار می دهد. همین چالش ها و سفرهای مداوم قهرمانان او، خواننده را به دنیای این واقعیت ها می کشاند و با او می ماند اتفاق افتاد.

موارد ذکر شده، داستان های داستایفسکی را بخشی از زندگی طبیعی و در جریان انسان های مختلف می کند. پس از این مقدمه، نوبت به معرفی بهترین کتاب های داستایوفسکی می رسد.

 

بهترین کتاب های داستایوفسکی

داستایوفسکی «داستان قمارباز» را زمانی نوشت که تجربه سختی از استرس مالی و بدهی داشت. او در این کتاب داستان مردی را روایت می کند. که پس از ثروت اندوزی، سرمایه اش را از دست داده و تنها امیدی که برایش باقی مانده، ارث بزرگ خانوادگی است. این داستان از نگاه معلم خانه از این خانواده اشرافی روایت می شود.

و اتفاقات به گونه ای پیش می رود که حتی سرپرست خانواده نیز به دامان قمار می افتد. و با تکیه بر آن سعی می کند این راه را امتحان کند. یک فرصت نویسنده با شخصیت پردازی های دقیقی که انجام داده، داستان را بسیار باورپذیر کرده و با طرح موضوعی که نمونه هایی در جامعه دارد. سعی کرده بخشی از این زندگی را در داستان خود خلق کند و با آن درگیر شود.

 

شب های روشن

«شب‌های روشن» یکی از بهترین کتاب‌های داستایوفسکی، داستانی عاشقانه است داستانی بر اساس توصیف رویاهای مرد جوانی که شجاعت در او موج می زند. مرد جوانی که در زندگی خود تجربه عاشقانه ای نداشته است. در یکی از پیاده روی های شبانه خود با دختری آشنا می شود.

این ملاقات ناگهانی باعث می شود که با یکدیگر آشنا شوند. این عاشقانه آرام آنقدر مورد علاقه همه است که اساس کار سینماگران بسیاری از کشورهای مختلف برای خلق یک محصول بصری بوده است. این رمان آنقدر قدرتمند و تکان دهنده است که این اقتباس ها مورد قبول مخاطبانش قرار گرفته است.

 

جرم و مجازات

بدون صحبت از جنایات و مجازات ها نمی توان از بهترین کتاب های داستایوفسکی صحبت کرد. «جنایت و مکافات» داستان جدال خیر و شر است داستان شخصی که زیر فشار فقر و ناچاری و برای رسیدن به اهدافی که برای خود تعیین کرده دست. به جنایت می زند داستایوفسکی در طول داستان ما را کاملا متوجه درگیری های درونی این فرد با خودش می کند.

او عمدا خواننده را در چارچوب گفتگوهای شخصی این فرد با خودش قرار می دهد. و به نوعی او را در موقعیتی قرار می دهد که در مورد رویدادها فکر کند. و حتی قضاوت کند این ترفند باعث می شود گاهی با قهرمان داستان موافق باشیم. به او حق بدهیم و گاهی او را سرزنش کنیم همه این‌ها باعث می‌شود هنگام خواندن داستان به موقعیت‌هایی در زندگی واقعی‌مان فکر کنیم، جایی که بین منافع شخصی و حقیقت گیر کرده‌ایم و توانایی ما برای تصمیم‌گیری اساسا به چالش کشیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *