وبلاگ ها

همه چیز درباره ی هنر و کتاب های هنری

همه چیز درباره ی هنر و کتاب های هنری

هنر چیست؟

 

عنصر اساسی و جدایی ناپذیر آن خیال است. به همین علت افراد مختلف درک و تعریف گوناگون و متفاوتی از آثار هنری دارند. ویل دورانت اعتقاد دارد: “آنجا که طبیعت متوقف می شود، او آغاز می شود.” در نتیجه هنر ورای طبیعت است. ارزش هنر وابسته به ماهیت آن و استفاده از تجربه های زیبایی شناختی است. ( مشاهده و خرید کتاب های دسته ی هنری )

هنر در واقع استفاده کردن از توانایی ها و تخیلات برای خلق کردن آثار زیباست ، با هنر می توان تجربیات و احساسات را با دیگران تقسیم کرد ( دانشگاه بریتانیا )

محدوده ی بزرگی از فعالیت های انسانی را در بر می گیرد ، فعالیت هایی که در آن یک یا چند اثر خلق می شود و اثرات آن صمعی ، بصری ، یا قابل لمس هستند. آثار هنری به وسیله ی مهارت های انسانی مانند تخیل یا بر اساس یک سری قواعد و قوانین فنی خلق می شوند. هنر وقتی منجر به تولید و خلق اثرهنری میشود ارزشمند است و با توجه به احساس زیبایی شناسی که در انسان وجود دارد ناخودآگاه توسط انسان ها مورد قدردانی و توجه قرار می گیرد.

چیزی است که از زمان های بسیار قدیم همیشه همراه انسان ها بوده است و شما نمونه های بسیار زیادی از اثرات هنری که توسط انسان ها حتی در زمان غارنشینی به وجود آمده اند را می توانید مشاهده کنید. از هنرهایی که بصورت تجسمی ( قابل لمس ، دارای جسم ) هستند می توانیم به هنرهایی مثل مجسمه سازی ، نقاشی ، عکاسی ، خطاطی ، مقعرکاری و … اشاره کنیم.

هنر آفرینش انسان است. به توان ، اثر و کاری که از تصور و آفرینش انسان شکل یافته است، هنر می گویند. امر هنری حتما با زیبایی همراه نیست یا زیبایی شناسی واحدی ندارد ولی همیشه با خلاقیت انسان همراه است.

 

هنری

هنر و هنرمند

 

هنرمند کیست  ؟

 

در حالت کلی انسان ها به دو دسته تقسیم می شوند:

1-      عده ای که نگاه می کنند و درک می کنند.
2-      عده ای که نگاه می کنند و از درک عاجزند.
شاید تعریف اول برای هنرمند صحیح تر باشد ولی باید به این موضوع واقف باشیم که هنرمند علاوه برمنابع زمینی و ارتباط حسی و تعامل با آن ها به منبع دیگری از کمال و فهم اتصال دارد که باعث می شود یک هنرمند با سایر انسان ها از نظر روحی متفاوت باشد.

 

تعریف هنر از دیدگاه بزرگان :

 

  • ارسطو :هرچه را طبیعت از تکمیل آن ناتوان است کامل می کند .
  • واسیلی کاندینسکی :در هنر باید وجود ندارد این حوزه آزاد است .
  • نیچه :  مهمترین کار و فعالیت ماورای طبیعی مناسب برای زندگی است.
  • میکل آنژ : اثر هنری واقعی چیزی نیست جز سایه ای از کمال خداوندی.
  • پیکاسو : دروغی است که حقیقت را بیان می کند
  • آلبرت انیشتین :هنر واقعی را می توان چنین توصیف کرد: فشاری وسوسه انگیز در وجود هنرمند خلاق.
  • لئو تولستوی : باید از خشونت جلوگیری کند و فقط هنر است که از عهده چنین کاری بر می آید.
  • داوینچی :  ملکه همه دانش هایی است که آگاهی را به مردم جهان منتقل می کنند.
  • مارسل دوشان : همان کشتی شکسته ای است که در آن هر کس به فکر نجات خویش است.
  • مارک روتکو : سفری است به دنیایی ناشنلخته که قدم گذاشتن در آن فقط از عهده آنانی بر می آید که خود را به خطر بی اندازند.
  • رالف والدر امرسون : معشوقه ای حسود است و اگر مردی استعداد نقاشی ، شعر ، موسیقی ، و معماری یا فلسفه داشته باشد ، شوهری بد و مشکل ساز خواهد بود.
  • ونگوگ : می خواهم از طریق هنرم تحت تأثیر من قرار گیرند. می خواهم مردم بگویند که او احساس عمیقی دارد، او احساس لطیفی دارد.
  • ویکتورهوگو : دانشمندان ، علما و بزر گان هر کدام نر دبانی برای ترقی دارند لیکن شاعران و هنرمندان این راه را پروازکنان می پیمایند.
  • ژول ورن: انتظار نداشته باش همه هنر تو را درک کنند، قدر هنر را فقط هنر شناس می داند.
  • جبران خلیل جبران: گامی است که از طبیعت به سوی لایتناها برداشته می شود.
  • لودویک بتهوون:تکامل باید هدف اولیه همه هنر مندان حقیقی باشد.

 

هنرهای هفت گانه

هنرهای هفت گانه

 

انواع فعالیت هنری:

 

  • اول : موسیقی
  • دوم : حرکات نمایشی ( تردستی ، سیرک و…)
  • سوم : حرکات ترسیمی ( طراحی و نقاشی )
  • چهارم : هنرهای تجسمی ( عکاسی ، گرافیک و… )
  • پنجم : ادبیات
  • ششم : هنرهای نمایشی ( تئاتر، اجرای زنده )
  • هفتم : سینما

 

 

فواید پرداختن به هنر و کتاب های هنری:

 

مردم در زمان استراحت و تعطیلات کتاب می خوانند، فیلم می بینند، سینما می روند، به سفر و دیدن مناظر طبیعی می روند و یا به موزه ها و آثار هنری، تئاتر یا موسیقی روی می آورند .

واقعا چرا مردم این کارها را انجام می دهند؟! چون از انجام دادن این کارها لذت می برند و برای این کار حاضرند وقت و سرمایه ی خود را هزینه کنند و علاوه بر دیدن و احساس عاطفه ی شخصی، مایلند راجع به آن حرف بزنند و نظر خود را به صاحب اثر یا دیگران بگویند .

متخصصان سلامت روان با آزمایشاتی که بر عده ی زیادی از افراد انجام دادند به این نتیجه دست پیدا کردند که :

اشخاصی که دو ساعت و یا حتی روزهای بیشتری را در هفته کارهای هنری انجام می دهند، روحیه و سلامت روان بالاتری در مقایسه با افرادی که زمانی را برای آن نمی گذارند، برخوردار هستند. زیرا هنر استرس و اضطراب شما را تا حد زیادی کنترل می کند و شما را ازجامعه گریزی و انزوا دور می کند. اینجاست که نقش آن در زندگی افراد خود را نشان می دهد.

این حوزه به وسیله خلاقیت کمک می کند سلامت روانی افراد ارتقا پیدا کند وبتوانند خود و توانایی هایشان را ابراز کنند. همین مساله منجر به بالا رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس و در نتیجه سلامت روان افراد می شود. با بالا رفتن سن و کم شدن ارتباطات اجتماعی و همچنین کاهش توان جسمی، هنر می تواند کمک بسیاری کند تا از نظر روحی و جسمی حالتان را بهبود دهید.

 

کتاب های هنری:

 

از جمله کتاب های هنری می توان به کتاب های رنگ آمیزی ، کتاب های آموزش هنر های تجسمی ، آموزش نقاشی ، موسیقی و… اشاره کرد. این کتاب ها علاوه بر افزودن به مهارت های شما و راهنمایی در امر یادگیری ، به افزایش خلاقیت شما و در نتیجه اعتماد به نفس و کاهش استرس ها و فشارهای روانی شما کمک می کنند.

این کتاب ها  غالبا به بیان چگونگی خلق آثار دیداری، شنیداری، نمایشی و سایر قالب های هنری، توضیح جنبه های مختلف یک اثر ، زندگی هنرمندان بزرگ و تأثیرگذار تاریخ، نقد هنری، مطالعه ی تاریخ هنر، بررسی جنبه های زیبای شناسانه ی آثار هنری و دیگر رشته ها و موضوعات مرتبط با هنر می پردازند.

علاوه بر سرگرمی و روحیه بخشی باعث شکوفا شدن استعداد های شما و بالا رفتن جایگاه اجتماعی و بهبود روابط شما میشود. امروزه برخی بیماری های روح و روان با رویکرد های هنردرمانی بهبود پیدا می کنند.

 

هنری ، رنگ آمیزی

رنگ آمیزی

 

فواید استفاده از کتاب های رنگ آمیزی  :

 

ممکن است فکر کنید کتاب های رنگ آمیزی فقطیک کتابی برای وقت گذرانی و برای سرگرمی استفاده می شوند .اما کتاب های رنگ آمیزی میتوانند بسیار اثر بخش و پرفایده باشند. اما برای اینکه با اطمینان و راحتی این کتاب ها را بخرید بهتر است که با فواید آنها بیشتر آشنا شوید.

  • بهبود خلق و خو
  • افزایش ذهن آگاهی
  •  کاهش استرس
  • بهبود بهداشت روانی

 

معرفی 2 کتاب جذاب  :

 

کتاب سبک های گرافیک

 

از آنجایی که گرافیک در ایران معادل ارتباط تصویری را برای خود برگزیده و همچنین برای درکی عمیق تر نسبت به شناخت سبکهای مذکور، فصلی با عنوان ارتباط تصویری به ابتدای این مجموعه افزوده شده است. هدف از ارائه این مطلب، آن است که با پرداختن به مقوله ی ارتباط و همچنین ارائه تاریخچه ای از گرافیک، زمینه را جهت ورود به مبحث سبکهای گرافیک هموارتر سازیم. ( برای خرید کتاب به این لینک مراجعه کنید)

 

سبک های گرافیک

کتاب سبک های گرافیک

 

کتاب تصویر سازی اثر مریم مهردادفر :

 

گرچه تصویر گری در ایران چون سایر زمینه ها از هنر دیرباز ایرانیان بهره می برد اما سخن بر سر این پرسش است که مرزهای تصویر گری در این مرز بوم تا کدامین حد گشوده است؟آیا اکتفایی که در این سالهای اخیر برآثار ترجمه و یا تنها بیان تکنیک در تصویر سازی بوده است می تواند پاسخگوی نیاز های دانشجویان و فراگیران این شاخه از هنر باشد؟ به راستی تصویرگری چیست و چگونه می توان آن را به دانش پژوهان این رشته معرفی نمود؟راه های بیان و شناخت مبانی تصویرگری کدامند؟
نقش تصویر گر در تاریخ ، از منظر مستند سازی و تاویل زمانه ای که در آن زیست می کند ، نقشی خارق العاده است.از همان سپیده دمان تاریخ ، ما نحوه زیست و آرزوهای بشر نخستین را بیش از هرچیز از طریق غارنگاره ها شناخته ایم و این نکته تا حد بسیاری در تمام تاریخ صادق بوده است.هر اثری برای برآوردن نیازی خاص خلق می شود و رویکرد تصویرگران نیز از این قائده مستثنی نیست. فقر منابع موجود با تعداد اندکی ، آن هم به گونه ای پراکنده و یا ترجمه و بررسی آثاری در جوامع اروپایی و آمریکایی هرگز نمی تواند نگرشی جامع به مبحث تصویر سازی در جامعه ما باشد و نیاز علاقه مندان را برطرف کند. این کتاب در موضوع تصویر سازی کمک شایانی به شما می کند. ( خرید کتاب )

 

تصویر سازی

معرفی کتاب تصویر سازی

 

baratbooks.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *