وبلاگ ها

حقایقی درباره ی جنگل ها

مقاله ی حقایقی درباره ی جنگل ها- انتشارات آثار برات

در این مقاله ی علمی قصد داریم تا علاقمندان به طبیعت را به سفری جالب ببریم و آن‌ها را با حقایقی درباره ی جنگل‌ ها آشنا کنیم. حقایقی درباره ی جنگل ها که شاید تا به حال نشنیده باشید.

جنگل چیست؟

جنگل منطقه وسیعی پوشیده از درختان، گل‌ها و گیاهان است. جنگل‌ها در مناطق مختلفی از جهان می‌رویند و در هر جنگل، انواع مختلفی از حیوانات وحشی زندگی می‌کنند. جنگل‌ها فواید بسیاری برای سیاره ما دارند.

 

حقایقی درباره ی جنگل ها-انتشارات آثار برات

حقایقی درباره ی جنگل ها و حیوانات آن

موجودات جنگل حقایقی درباره ی جنگل ها در خود دارند که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

فیل

فیل‌های جنگل با خراب کردن درختان، مسیرشان را هموار می‌کنند.

 یوزپلنگ

این گربه بزرگ شکار خود را به روی درخت می‌برد تا بدون مزاحمت آن را بخورد.

هزارپای غول پیکر آفریقایی

بدن زرهی و بوی بد این جانور، شکارچیان را از آن دور نگه می‌دارد.

سوسک هیسینگ ماداگاسکار

نرهای این سوسک‌ها شاخ دارند و با آن به سوسک‌های نر دیگر شاخ می‌زنند.

مورچه های ارتشی

این حشرات تقریباً کور هستند اما با حس خود می‌توانند حرکات طعمه را تشخیص دهند.

ریشه های پایه نگه دارنده

این ریشه های وحشی تکیه گاه درختان در کف جنگل هستند.

زندگی گیاهی

هزاران نوع مختلف از گیاهان، از ارکیده های رنگارنگ تا بوته های بزرگ، در جنگل‌ها می‌رویند. دو سوم زندگی گیاهی جهان در جنگل‌های بارانی گرمسیری وجود دارد.

درختان

درختان به جذب نور خورشید علاقه زیادی دارند. در جنگل‌ها درختان، بسیار بلند می‌شوند و برای فضای بیشتر با درختان مجاور خود رقابت می‌کنند. برگ‌های درختان از بقیه گیاهان جنگل در مقابل نور و اشعه های شدید خورشید محافظت می‌کنند.

 

حقایقی درباره ی جنگل ها-لایه های جنگل

حقایقی درباره ی جنگل ها لایه‌های جنگل

در سراسر جهان انواع بسیار زیادی جنگل مثل درخت زار و جنگل بارانی وجود دارد از نوک درختان بسیار بلند تا کف جنگل، انواع مختلفی از درختان و گیاهان با ارتفاع گوناگون می‌رویند. این‌ها را لایه های جنگل می‌نامند و جنگل بارانی نمونه بارز آن است.

لایه رویشی

نوک بلندترین درختان جنگل لایه رویشی را تشکیل می‌دهد. این درختان سر به فلک می‌کشند و برگ‌هایشان را برای جذب نور خورشید می‌گسترانند.

سایبان جنگل یا تاج پوش

سایبان جنگل انبوه ترین لایه جنگل است. در اینجا درختان جلوی نور خورشید را می‌گیرند و مانع نفوذ آن به لایه های پایینی جنگل می‌شوند.

لایه زیر درختی

گیاهان کمتری در این لایه رشد می‌کنند. چون نور خورشید نمی‌تواند از لابه لای برگ‌های درختان به لایه های پایینتر نفوذ کند. تاک‌های پیچ خورده و خزه های مرطوب دور تنه درختان را پوشانده اند.

کف جنگل

این لایه از جنگل بسیار تاریک است و باران زیادی دریافت نمی‌کند. معمولاً کف جنگل خانه ای برای درختچه‌های کوتاه و برگ‌های افتاده است.

 

حقایقی درباره ی جنگل ها و انواع آن ها

انواع جنگل

جنگل‌ها ۳۰ درصد از سطح خشکی زمین را پوشانده‌اند. انواع جنگل بر اساس میزان دوری آن‌ها از خط استوا یا خط فرضی مرکز زمین متفاوت هستند. در اینجا دمای هوا بسیار داغ است. انواع گیاهانی که در یک جنگل رشد می‌کنند. به میزان بارانی که آن جنگل خواهد داشت بستگی دارند.

حقایقی درباره ی جنگل ها- جنگل بارانی

حقایقی درباره ی جنگل های بارانی

زیر سایبان انبوه کف تاریک جنگل، پوشیده از برگ‌ها و میوه‌های افتاده است. وقتی آنها می‌پوسند، مواد مغذی آن‌ها به خاک برمی گردد.

حقایقی درباره ی جنگل های ابر

لایه سایبان جنگل ابر در مه فرو رفته است. این جنگل در یکی از نقاط داغ جهان قرار گرفته است و این حرارت باعث میشود بخار آب از برگ‌ها رد شود و ابرهایی را ایجاد کند. ابرها باران تولید می‌کنند و باران روی برگ‌های زیرین میبارد و به رویش درختان کمک می‌کند.

 

حقایقی درباره ی جنگل ها نقاشی

پوست این درختان در اوقات مختلف از سال کنده می‌شود.هر لایه رنگ متفاوتی دارد. بنابراین، هر لایه از پوست رنگ جدیدی را آشکار می‌ سازد. لایه های قرمز، سبز و آبی، یک جلوه‌ی رنگین کمانی به درخت می‌دهند و جنگل را به عصر هنری تبدیل می کنند.

حقایقی درباره ی جنگل های خمیده

هیچکس نمی داند چرا قسمت انتهایی این درخت خمیده است. یک نظریه این است که انسان‌ها این درختان را وقتی که نهال کوچکی بودند، خم کردند تا از چوب آن ها در ساخت کشتی ها استفاده کنند.

حقایقی درباره ی جنگل ها- آتش سوزی در جنگل

آتش سوزی در جنگل

آتش سوزی‌هایی که به صورت طبیعی در جنگل‌ها روی می‌دهند اگرچه حادثه‌هایی تلخ و وحشتناکند و در صورت مهار نشدن حیوانات بسیاری را به کام مرگ خواهند کشید و خطرات بسیاری را هم برای زندگی انسان‌ها به دنبال خواهند داشت، اما در آن سوی قضیه یک روش طبیعی نو شدن و رویش مجدد جنگل است.

زمانی که صاعقه به درختان یا گیاهان در هر جای جهان برخورد می‌کند آتش سوزی یک جنگل به طور طبیعی می‌تواند رخ دهد. این‌ها «آتش‌های وحشی» نامیده می‌شوند.

در ادامه چند مورد از مزایایی را معرفی می‌کنیم که آتش سوزی‌های این چنینی برای جنگل‌ها به همراه دارند.
هشدار!!!
به یاد داشته باشید که ما هیچ گاه حق نداریم درخت یا جنگلی را آتش بزنیم این کار خطرات بسیاری دارد.

خاک

لایه خاکستر ایجاد شده بعد از آتش سوزی بسیار مفید برای خاک و رویش مجدد است

چوب مرده

چوب سوخته و مرده ترک دارد که پناهگاهی مناسب برای بسیاری از حیوانات کوچک مثل موش ها، خزندگان و پرندگان خواهد بود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *