وبلاگ ها

روانشناسی بالینی و کتب مربوط به آن

روانشناسی بالینی

روانشناسی بالینی چیست؟

 

روانشناسی بالینی یک تخصص روانشناسی است که مراقبت های پیگرانه و  کامل بهداشت روانی و رفتاری را برای افرد و خانواده ها فراهم کرده است.این یک تخصص وسیع است که طیف گسترده ای از آسیب های روانی شدید را در بر دارد .دامنه ی آن شامل همه سنین، تنوع متعدد و سیستم های گوناگون است و باید توجه شود که حیطه وظایف روانشناسی بالینی با روانپزشکی متفاوت است.

از اضطراب گرفته تا اسکیزوفرنی، بیماری های روانی از هر ۵ بزرگسال در ایالات متحده یک نفر را مبتلا می کند. به طور متوسط ​​۱۱ سال زمان می برد تا این افراد پس از اینکه علائم بیماری روانی برای اولین بار خود را نشان داده است، تحت درمان قرار گیرند. علائم ممکن است شامل تغییرات در خلق و خو، رفتار، اشتها، خواب، حافظه و شخصیت باشد.

به طور کل این شاخه بیشتر بیماری ها ، آسیب های روانی و تروما ها را در بر می گیرد.( خرید کتاب های روانشناسی بالینی )

 

هدف روانشناسی بالینی:

 

هدف اصلی  تشخیص دقیق اختلالات روانی افراد و به کارگیری راهکار و تکنیک های مناسب جهت درمان این اختالالات شخصیتی و آسیب های روانی می باشد.

 

روانشناسی بالینی

 

تاریخچه:

 

تحقیقات اولیه در زمینه روانشناسی بالینی به تلاش های  پدر این علم زیگموند فروید برمی گردد.  او یکی از اولین متخصصین این حوزه بود که به این ایده توجه داشت که بیماری روانی مساله ای است که با گفتگو با بیمار قابل درمان است و این توسعه رویکرد گفتاردرمانی یا روان درمانی وی بود که اغلب به عنوان اولین کاربرد علمی روانشناسی ذکر می شود.

روانشناس آمریکایی لایتنر ویتمر اولین کلینیک روانشناسی بالینی را با اختصاص کمک به کودکانی که دارای ناتوانی در یادگیری هستند ، در سال ۱۸۹۶ افتتاح کرد. همچنین ویتمر بود که اولین بار در مقاله ای در سال ۱۹۰۷ اصطلاح “روانشناسی بالینی” را مطرح کرد. ویتمر، دانشجوی سابق ویلهلم ووندت، این شاخه از روانشناسی را چنین تعریف کرد: “مطالعه افراد با مشاهده یا آزمایش، به منظور ارتقاء و تغییر”.

 

 

روانشناسی بالینی

 

تفاوت روانشناسی بالینی با روانشناسی عمومی :

 

تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی در این است که روانشناسی عمومی،  بررسی رفتارهای ذهنی و عملکردهای روانشناختی است ،  در حالی که روانشناسی بالینی، صرفاً یک مطالعه علمی نیست،  بلکه یک گام جلوتر است و به ارزیابی و پس از آن درمان بیماری های روانی می پردازد.

هدف روانشناسان این حوزه استفاده از روش های علمی و اصول روانشناسی برای درمان کسانی است که از مشکلات روانی و آسیب های روانی رنج می برند. روانشناسان بالینی تجربه  انجام تست های روانشناختی ، تحقیق ، مشاوره و درمان را دارند. هدف اکثر روانشناسان بالینی ، پیشنهاد یک دوره درمان برای بهبود سلامت روان بیماران است.

یک روانشناس عمومی ، توجه بیشتری به افرادی که مشکلات آسیب شناختی کمتری دارند، دارد در حالی که یک روانشناس بالینی تمرکز بیشتری روی افراد مبتلا به روانپریشی یا بیماری روانی جدی تری دارد.

 

کتاب های روانشناسی بالینی :

 

این کتب در واقع کتب تخصصی بوده که بسیار مورد توجه ااستادان و محصلان این حوزه  در دانشگاهها، قرارگرفتهاست. این کتاب ها برای افرادی نوشته شده که قصد تقویت دانش و آگاهی خود را در زمینه روانشناسی بالینی، دارند. که ازجمله این افراد، افراد متخصص در روانشناسی و شاخههای آن و دانشجویان و افراد مشتاق به آموختن این علم، میباشند.

باید توجه داشت که این کتاب  غالبا درباره این موضوعات بحث نموده که خود نشان داده که چه کسانی مخاطب این کتاب میباشند. در ابتدا به معرفی این حوزه پرداخته و به فعالیت حرفهای در این زمینه و چگونگی تربیت یک روانشناس بالینی، اشاره شدهاست. در قدم بعدی درباره تاریخچه این رویکرد در این کتاب و مباحث مرتبط با این رشته و فرهنگ مربوط به این رشته و به بسیاری دیگر از موارد با جزئیات، پرداخته شده‎است.

روانشناسان، معمولا این کتاب را در دوران تحصیل خود به عنوان منبع دانشگاهی مطالعه کرده اند. دانشجویان، اساتید و روانشناسان می­توانند از طریق سایت بانک کتاب مارکا نسبت به سفارش کتاب­های دانشگاهی به صورت اینترنتی اقدام نمایند.

 

رویکرد های مختلف روانشناسی بالینی :

 

  • رویکرد شناختی رفتاری:

براساس این رویکرد، بسیاری از اختلالات روانی از افکار و رفتارهای منفی فرد نشأت می گیرند. در طی رویکرد شناختی رفتاری، مشکلات فرد از طریق گفتگو درمانی شناسایی میشود. هدف این رویکرد آن است که بیمار عوامل بروز اختلالات خود را شناسایی کند و برای کنار آمدن با آنها آموزش ببیند.

  • رویکرد روان پویشی:

براساس این رویکرد، به بیمار کمک میشود تا از افکار منفی که در ناخودآگاه ذهن خود قرار دارد، آگاه شود. روانشناس بالینی در این رویکرد، به بیمار کمک میکند تا تعارضات پنهان گذشته را کشف کرده و برای درمان آن تلاش کند.

  • رویکرد انسانگرایانه:

براساس این رویکرد، هر بیماری خصوصیات خود را بهتر از هر کسی میشناسد و میتواند در جهت تخریب یا بهبود هر یک گام بردارد. در رویکرد انسانگرایانه روانشناس بالینی به بیمار کمک میکند تا بر زمان حال تمرکز کند و اشتباهات گذشته خود را فراموش کند و خود بیمار در جهت درمان خود اقدام کند.

 

 

برخی کتب روانشناسی مشهور:

 

  • درمان شوپنهاور
  • مامان و معنی زندگی
  • عصبانی های عصر ما
  • وقتی نیچه گریست
  • ذهن اگاهی روزمره برای اختلال وسواسی جبری
  • زندگی خود را دوباره بیافرینید

 

معرفی کتاب ذهن آگاهی برای اختلال وسواسی جبری

 

روانشناسی بالینی

درباره ی کتاب :

 

کتاب حاضر یک کتاب آموزشی و بالینی برای مراجعان و درمانگران است که با اختلال وسواس مواجه هستند. نویسندگان این کتاب بر اساس تجارب شخصی و بالینی خود سعی دارند مداخلات مربوط به وسواس فکری و عملی را به زبان بسیار ساده با استفاده از مواجه سازی و پیشگیری از پاسخ ، ذهن آگاهی و شفقت به خود به زبان بسیار ساده گام به گام آموزش دهند. ( خرید این کتاب )

 

بخشی از کتاب ذهن اگاهی روزمره برای اختلال وسواسی جبری:

 

هنگامی که وسواس جبری دارید به راحتی می توانید دقایقی در جزئیات افکار خود گیر بیفتید . مبتلایان به اختلال وسواسی جبری افرادی هستند که حتی بدون تلاش ، جزیی ترین تصویر از تجربیات را می بینند. این توجه فاجعه نیست ، اگر چه می تواند بسیار دردناک باشد. این توجه به جزئیات نیز در نوع خود یک دارایی است. فرد مبتلا به اختلال وسواسی جبری یک خبره است. ممکن است شما متوجه نحوه انحنای دهان شریک زندگی تان در لبخند زدن با حالتی کمی کج بشوید و این موضوع به چیز دیگری برای دوست داشتنتان تبدیل شود.

ممکن است متوجه شوید که رنگ آسمان در افق از نارنجی به بنفش تغییر می کند و این چیز دیگری برای تحسین کردن می شود. این توجه گسترده به جزئیات در ذهن باعث خلاقیت ، طنز و نبوغ می شود . این که بتوانید از ثمره های ذهن یک فرد خبره بهره مند شوید لازم است توانایی تحمل بارهای همان ذهن را دارا باشید…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *